Presentació 1

L’orquestra LAUD’ARS és un grup de corda polsada d’àmbit internacional, integrada per bandúrries, llaüts, guitarres i contrabaix.

Va ser fundada el 1983 i, des de llavors, ha ofert concerts i participat als millors festivals de música de plectre, nacionals i estrangers. Actualment, està formada per una vintena de músics dirigits per Albert Torrebella Cáceres i té la seu a Sant Joan Despí (Barcelona).

LAUD’ARS és membre fundador de la FEGIP (Federació Espanyola de Guitarra i Instruments de Plectre) i ha participat, a més, en la posada en escena de diverses sarsueles, entre les quals destaquen diverses representacions de la senyora Francisquita, d’Amadeu Vives, Gran Teatre del Liceu de Barcelona, l’última de les quals va ser a l’any 2019.

Dins la seva activitat habitual, LAUD’ARS col·labora sovint amb solistes destacats i amb altres formacions musicals. A més, organitza cada tardor la TROBADA LLAUDÍSTICA, per la qual han passat prestigioses agrupacions de plectre i, des del 2018, el CIRCUÏT DE PLECTRE, projecte musical col·laboratiu que persegueix promocionar i donar visibilitat als instruments de plectre a Catalunya.
El repertori de LAUD’ARS està integrat principalment per obres clàssiques, però també n’hi ha de populars, modernes, contemporànies i folklòriques, majoritàriament adaptades a la formació de plectre pels mateixos integrants de l’orquestra.

Història de Laud’Ars

L’orquestra Laud’Ars sorgeix a partir d’una formació prèvia, l’Agrupació Laudística Cierzo, fundada el 1983 pel mestre Andrés-Angel Sánchez García i un grup de joves alumnes seus, majoritàriament amb arrels aragoneses. El Sr. Sánchez o ‘el mestre’, tal com li van anomenar sempre els seus alumnes, va dirigir sàviament el grup durant anys, encoratjant en els seus components l’afany de superació i l’interès per la música cultivada. Així, alhora que aquells aprenien i depuraven la seva tècnica instrumental, el repertori del grup s’ampliava a base de peces clàssiques i temes de sarsuela, folklòrics i populars, sardanes, havaneres, pasdobles, etc.
El treball constant del grup es va veure compensat quan, el 1988, l’Agrupació Laudística Cierzo va tenir l’honor d’actuar a les representacions de Doña Francisquita, al Gran Teatre del Liceu, de Barcelona, sota la batuta de Maximiano Valdés i acompanyant la gran veu d’Alfredo Kraus. I, també quan, dos anys després, l’Agrupació va ser contractada per fer una gira de concerts per Rússia. Dins dels objectius fundacionals de l’Agrupació Laudística Cierzo figura la divulgació dels instruments de plectre, de les seues possibilitats expressives i de la música interpretada amb ells, ja sigui original o adaptada a les seues característiques.
Per a la seva consecució, el grup ha mantingut sempre intenses relacions amb entitats molt diverses i, també, va crear la Trobada Llaüdística, certamen musical anual en què han participat excel·lents orquestres espanyoles i estrangeres. El 1992, Miguel Ángel Sánchez Martín, fill del mestre, va assumir la direcció del grup i, sense abandonar el repertori anterior, va introduir obres de més complexitat formal i harmònica, així com algunes peces de música contemporània.
Sota la batuta, l’Agrupació Laudística Cierzo va ampliar el nombre dels seus components, va traslladar la seu a Sant Joan Despí i va adoptar el nom actual, Laud’Ars, conservant, no obstant, el nom original per a l’entitat social que recolza l’orquestra. El 1997, l’orquestra Laud’Ars va participar a la fundació de la FEGIP, la Federació Espanyola de Guitarra i Plectre, i, ja el 2000, Laud’Ars va gravar el seu primer cedé com a homenatge al seu fundador, en el qual es recullen alguns dels temes favorits de ‘el mestre’.
Entre 2005 i 2007, després d’un breu període sota la batuta de Jesús Palacios, Laud’Ars va estar dirigida per Rafael Márquez Jiménez, el qual va fer un minuciós treball amb el grup, polint tendències errònies, unificant el fraseig i buscant una sonoritat d’acord amb les obres que es plantejaven. Sota la seva batuta es va gravar el segon CD.

Manuel Gómez Llorente va dirigir Laud’Ars entre els anys 2008 i 2022, durant els quals la seva experiència i professionalitat són molt valuoses i apreciades per l’orquestra i els músics que la integren. La tasca metòdica i constant ha agilitzat la preparació d’obres noves fins al punt que el manteniment d’un repertori propi ha cedit lloc davant la possibilitat d’assumir projectes nous, ja siguin en funció d’una temàtica, d’una oportunitat concreta o del desig del grup .
L’any 2018, l’orquestra Laud’Ars va iniciar un nou projecte, el Circuit de Plectre, destinat a agrupar formacions i instrumentistes de plectre de Catalunya per donar visibilitat i promocionar els instruments de corda polsada a l’àmbit català. Recentment l’orquestra Laud’Ars ha estat nomenada finalista als Premis de Reconeixement Cultural del Baix Llobregat.

Albert Torrebella Càceres, director

Nascut a Barcelona, inicia la formació musical als tres anys. Cursa els estudis de violí al Conservatori Municipal de Música de Barcelona i posteriorment al Conservatori Superior del Liceu ia la Robert Schumann Hochschule de Düsseldorf. Ha format part de diverses orquestres joves del país com la JONC, i col·labora amb diverses formacions professionals, treballant amb solistes com Piotr Beczala o Benjamin Schmidt i els mestres Josep Pons, Martínez Izquierdo o Pablo González entre d’altres.
S’inicia a la direcció musical en diferents cursos amb els mestres A. Ros Marbà, B. Aprea, M. Guidarini, J. Vila… tant a Catalunya com per tot arreu. Estudia direcció a l’Esmuc amb els mestres S. Brotons i J. Duijck, ia la Universitat de Música de Viena (MDW) amb M. Stringer i A. Glaßner amb una beca Erasmus.
Compagina l’activitat en orquestres com l’Original SoundTrack Orchestra “OSTO”, de la qual és codirector, i música de cambra amb la pedagogia a diverses escoles de música i de l’Orquestra Laud’ars, i ha estat director assistent de Xavier Puig a la Jove Orquestra Simfònica del Vallès.